Eksperter er ikke nødvendigvis eksperter

Marcus Mejer Jensen's picture

Skrevet af: Marcus Mejer Jensen & Steffan Mathews Jensen den 5. Januar 2015

Flere og flere danske virksomheder har oplagte muligheder for, at benytte crowdsourcing, men griber ikke chancen og udnytter det. Hvorfor skal udvikling altid komme fra en intern ekspert  i virksomheden?

Undgå tunnelsyn

Crowdsourcing er et anderledes samarbejde mellem udefrakommende, iht. virksomheden, i en virtuel kontekst. Begrebet kan bedst beskrives som en samling af mennesker, som mødes omkring en given case, produkt, service, virksomheden eller ide. for herefter at tilkendegive deres ide, holdning, forslag osv. til førnævnte.
Virksomheden får på denne måde flere nye sæt øjne og undgår tunnelsyn på netop den ide eller det produkt som de har valgt at crowdsource. Denne løbende innovative tankegang og ideudvikling der opnås med crowdsourcing, er med til at holde virksomheden foran sine konkurrenter.

Et gammelt fænomen

Selvom crowdsourcing ikke er særlig velkendt i Danmark, så er det et velkendt fænomen med rødder helt tilbage fra 1700 tallet. Her løb der en konkurrence af staben, for at hjælpe skibe med at identificere deres position. I stedet for at ansætte nogle til at løse den opgave, lod man hvem som helst forsøge sig med kreative indspark.

Grundet en større tendens hos virksomhederne til, at inddrage deres kunder i virksomheden udvikling og det skiftende fokus fra gensalg til loyalitet, er crowdsourcing et fænomen der er kommet for at blive.

Læs om de crowdsourcing produkter Ideahunters.dk kan tilbyde.